-->

2025. október 31., péntek

ÉLETREVALÓK

📖 Filmkritika

Cím: Életrevalók

Eredeti cím: The Intouchables

Rendező: Olivier Nakache, Eric Toledano

Író: Olivier Nakache, Eric Toledano

Szereplők:

François Cluzet - Philippe

Omar Sy - Driss

Anne Le Ny - Yvonne

Zene: Ludovico Einaudi

Műfaj: dráma, vígjáték

Bemutató: 2011. november 2.

Magyar bemutató: 2011. december 22.

Gyártó: Gaumont

Játékidő: 1 óra 52 perc

Korhatár: 12

Előző: -

Folytatás: -

Könyv: -

Kapcsolódó művek: Életrevaló (2017)

Film plakat

RÁHANGOLÓDÁS

jelenetafilmbol

Vajon mi történik, amikor két ember élete – akik között látszólag minden különbség megvan – mégis keresztezi egymást? Amikor a társadalmi határok, a test korlátai vagy a múlt terhei hirtelen jelentéktelenné válnak egy őszinte pillanatban? Az élet néha úgy teszi próbára az embert, hogy mindent elvesz tőle, majd épp a legváratlanabb formában adja vissza a reményt: egy mosolyban, egy szokatlan barátságban, egy új nézőpontban. De vajon el tudjuk-e fogadni a boldogságot, ha nem onnan érkezik, ahonnan vártuk?

"– Tudjuk mit jelent a három pont? Sejtés?
– Jó jel?
– Naná, hogy jó! El akarja kapni! A három pont már nem holmi rímelgetés, a három pont már kufircolás!
– Meg leszek kufircolva…
– De még mennyire!"

TÖRTÉNET

"Talán naiv vagyok, de remélem, hogy nem csak a bankszámlámmal tudok hódítani."
Másik kép

Éjszaka Párizs utcáin egy Maserati Quattroporte száguld őrült tempóban, a rendőrség a nyomában. A volánnál Driss ül, mellette Philippe, a tolószékhez kötött, gazdag arisztokrata. Amikor a kocsit végül sarokba szorítják, Driss azt állítja, hogy az utasa sürgősen kórházba tart, Philippe pedig meggyőző rohamot színlel, mire a rendőrök rendőri kísérettel engedik őket tovább. Innen a történet visszatekintéssé válik, bemutatva, hogyan is került egymás mellé ez a két, látszólag összeegyeztethetetlen ember. Philippe, a művelt és elegáns, de teljesen lebénult férfi, személyi ápolót keres, míg Driss, a külvárosból jött, laza és életvidám férfi csupán egy elutasító aláírásért érkezik, hogy továbbra is segélyhez jusson. A sors azonban másképp dönt: Philippe alkalmazza őt próbaidőre, és ezzel elindul kettejük különös barátsága.

"– Én vagyok a maga karja-lába, igaz?
– Igen, persze.
– Oké, hát most a karja leken a csajnak egy atyait! Maga csak gurulni tud, de most nyakon kéne vágni!"

A kezdeti nehézségek ellenére a két férfi fokozatosan összecsiszolódik. Driss nyers, szókimondó stílusa először meghökkenti a környezetet, de épp ez a közvetlenség az, ami Philippe-et kiszabadítja a sajnálat és távolságtartás burkából. Kettejük között lassan kialakul egyfajta kölcsönös tanulás: Philippe megismerteti Driss-t a klasszikus zenével, művészettel és a kifinomult élet örömeivel, míg Driss megmutatja neki az élet könnyedségét, a szabadság ízét, és azt, hogy a boldogság nem feltétlenül a test épségében rejlik. Miközben Philippe újra felfedezi az életet, Driss is változik: felelősségteljesebb, érzékenyebb lesz, mégis megőrzi a maga derűs természetét. Közben megjelennek a konfliktusok is – Philippe saját félelmei, Driss családi gondjai és a különböző társadalmi hátterükből adódó feszültségek –, ám mindez csak még erősebbre formálja a kapcsolatukat.

A Spoilerért nyisd ki

A történet végül oda tér vissza, ahonnan indult: az éjszakai autószáguldáshoz. A kórházhoz érve Driss nem tűnik el, hanem egy utolsó gesztussal segít barátjának. Elvezeti Philippe-et a tengerhez, ahol a férfi újra önmagára talál, megborotválkozik, és régi önbizalmával várja a nőt, akitől addig félt megmutatni önmagát. Driss magára hagyja őt az étteremben, ahol végül megérkezik Eléonore, Philippe levelezőtársa. Kettejük között lassan, őszintén kibontakozik valami, miközben Driss kívülről figyeli barátját, mosolyog, majd elindul a maga útján. A film valódi szereplői – Philippe Pozzo di Borgo és Abdel Sellou – a záróképeken együtt láthatók, a hegyek között, ahol barátságuk egykor elkezdődött. A felirat szerint kapcsolatuk azóta is tart – bizonyítékául annak, hogy a legváratlanabb találkozások képesek örökre megváltoztatni két ember életét.

"Laza vagyok, de most már lazán-faszán csússzunk lefelé."

KRITIKA

Mi ez a film, és miért pont ezt választotta?

Az Életrevalók (2011) francia dramedy, Eric Toledano és Olivier Nakache filmje, amely Philippe Pozzo di Borgo és Abdel Sellou valós történetén alapul, s később több nemzetközi remake-et is inspirált (pl. az amerikai The Upside Kevin Harttal és Bryan Cranstonnal, 2019; indiai változat: Oopiri/Thozha, 2016). A film hazai címvariánsai mellett nemzetközileg The Intouchables néven futott, az Egyesült Királyságban egy időben Untouchable címmel is emlegették; az amerikai forgalmazásban a „The Untouchables” (1987) miatti névütközést is kezelték. Díjak: Omar Sy César-díj a legjobb férfi főszereplőnek (2012), megosztott tokiói fődíj és színész-díj (2011), további César-jelölések és rövidlistás szereplés az Oscar nemzetközi mezőnyében (85. Akadémiai díj). A mozi világszinten 426,6 millió dollárt hozott, Franciaországban korrekorder nézőszámot ért el és hosszú ideig a legnézettebb francia film volt világszerte. A kritikai fogadtatás aggregáltan RT: kb. 75% és Metacritic: 57/100, vagyis népszerű közönségfilm megosztó kritikusi értékeléssel. A nézői elvárások felől nézve az indulás „feel-good” tónusú, közönségbarát stílust ígér, amelyet a nyitány tempója és a zenehasználat is megerősít; ezzel együtt több vezető kritikus már a premierkor tematizálta az ábrázolásmód kényes kérdéseit.

Mennyire tükrözi a külcsín a tartalmat?

A plakátok és előzetesek következetesen a „páros-dinamika” derűs oldalát, a társadalmi-kulturális különbségek felett áthidaló barátságot és a zene közösségteremtő szerepét emelik ki: mosolygó, együtt nevető főhősök, gyorsított tempójú montázsok, Vivaldi–Earth, Wind & Fire kontraszt, valamint a nagyvárosi (párizsi) miliő. Ez a marketingkép pontos előízelt ad a film hangvételéről (könnyed humor + meghatódás), miközben kevésbé hangsúlyozza a társadalmi és reprezentációs vitapontokat, amelyek később a nemzetközi kritikai diskurzusban felerősödtek. A Gaumont hivatalos szinopszisa is a kulturális elegancia és a „street” energia ütköztetésére épít, a trailerek pedig ezt zenével és tempóval illusztrálják; a tényleges film tónusa tehát összhangban van a kampány ígéretével, csak a problémásabb olvasatok - főként az USA-beli kritikában - nem jelennek meg a promócióban.

Miről szól, és hogyan épül fel?

jelenetafilmbol

A cselekmény egy realista, kortárs párizsi közegben bontakozik ki, két társadalmilag és kulturálisan eltérő háttérrel bíró férfi kapcsolatára fókuszálva. A dramaturgia klasszikus „odd-couple” ív szerint működik: kezdeti súrlódások, fokozatos kölcsönös befolyás, ellenpontozott jelenetekben váltakozó komikum és intim karakterpillanatok, jellegzetes zenei motívumokkal. A ritmus „közönségfilm-barát”: feszes, jól adagolt információkkal, amelyek nem a világépítésre (hiszen a háttér realista és ismert), hanem a kapcsolati dinamika finom változásaira koncentrálnak. A kritika által kiemelt erősségek között visszatérően szerepel a színészpáros kémia, a humor és a mértéktartó rendezői kontroll; gyengébb pontként a kiszámíthatóság és a komfortos fordulatok jelennek meg. Aggregált kritikai profilja ennek megfelelően kiegyensúlyozott, de nem kiemelkedő, miközben a közönségreakció átlag feletti (CinemaScore: „A”).

Kik mozgatják a történetet?

A film működésének kulcsa François Cluzet és Omar Sy játéka: a kritikai konszenzus szerint a páros hiteles, pontos gesztusokkal teremt egyensúlyt a fizikai korlátok és a könnyed komikum között. Sy alakítása szakmai mérföldkő (első fekete César-díjas férfi főszereplő), Cluzet finom eszközökkel, visszafogott mimikával dolgozik. Ugyanakkor a nemzetközi kritikai diskurzus jelentős része vitatja a karakterpozíciók és „mentő”/„varázslatos segítő” toposzok sematizmusának mértékét: egyes amerikai kritikák „Uncle Tom-jellegű” rasszsztereotípiákat és „magical negro” troposzt emlegettek, míg francia oldalon inkább a bánat- és ellágyulás-vád (túlzott konszenzuskeresés) jelent meg – fontos megkülönböztetés, hogy a faji olvasat Európában jóval kevésbé dominált. A szakmai recepció így két pólus között áll: (1) színészi erő és közönségsiker, (2) reprezentációs kritika és óvatosságra intő példák a komikum és társadalmi ábrázolás ütközéseiről.

"idézet"

Hogyan mesél a rendező?

Eric Toledano és Olivier Nakache letisztult, realista képi nyelvet alkalmaznak, amelynek gerincét Mathieu Vadepied operatőri munkája adja; a film főként visszafogott kameramozgásokkal, természetes fényekkel és szűkebb beállításokkal építi a karakterközeli perspektívát. A dramaturgiai keret nyitó-in medias res szekvenciája után visszatekintéses szerkezet bontja ki a kapcsolat történetét; a rendezőpáros egy interjúban kifejezetten indokolta a jelen–múlt közti váltások ritmusát, amellyel a tempót és az érzelmi fókuszt akarták kordában tartani. A vágás (Dorian Rigal-Ansous) inkább láthatatlan, a jelenetek logikáját és a humor–intimitás váltakozását szolgálja; a stílus nem törekszik formabontásra, de következetes. A hangzáskép kulcseleme Ludovico Einaudi minimalista zongorazenei témáinak használata (pl. „Una Mattina”, „Fly”), amelyek az érzelmi csomópontokat finoman hangsúlyozzák, anélkül hogy túlszíneznék a jeleneteket. Összességében a rendezői koncepció a színészi dinamika és a dialógus előtérbe állításával egyensúlyoz a visszafogott látvány és a hozzáférhető, közönségbarát tonalitás között.

Mit akar közvetíteni a film?

A tematikus fókusz az emberi kapcsolatokon belüli kölcsönös függőség és autonómia feszültségén áll: mozgáskorlátozottság, társadalmi háttér, osztály- és kulturális különbségek ütközése. A film inspiráló, könnyed tónusban közelít, a humor eszközeivel normalizálva a fogyatékosság ábrázolását; ezt több korabeli beszámoló is kiemelte, miközben a nemzetközi kritikai térben erősen jelen volt a reprezentációs vita (az amerikai kritikák egy része a „magical negro” toposz és a leegyszerűsítő rassz-képlet kockázatát emelte ki). A film tehát kettős olvasatot hív elő: Európában közönségfilm-siker empatikus hangütéssel, az USA-ban sokszor ideológiai lencsén keresztül vitatott példa. A rendezői visszafogottság (zenével támogatott érzelmi ívek, könnyű komikum) tudatosan kerüli az explicit társadalomkritikát; az üzenet az egymásra utaltság és méltóság közvetlen, didaxistól mentes affirmációja marad.

Jól van-e felépítve?

Szerkezetileg a film a klasszikus háromfelvonás (expozíció–kapcsolati épülés–érzelmi csúcspont) modelljét követi, kevés meglepetéssel, de koherens ritmusban. A jelenetek egymásból fakadnak, a humoros betétek légzési pontként működnek a drámaiabb epizódok között; a vágás és a zenehasználat együtt folyamatos nézői áramlást tart fenn. A kritikai aggregátorok vegyes képe (RT kb. 75%, Metacritic 57) azt jelzi, hogy a struktúra megbízhatóan közönségbarát, ugyanakkor a kritikusok egy része a kiszámíthatóságot és a konfliktusok „komfortzónás” feloldását rója fel. Technikailag mégis nehezen támadható: a tempó alig hullámzik, a hangsúlyok érthetők, a dramaturgia a két főszereplő interakcióin nyugszik, nem terheli túl a cselekményt mellékszálakkal.

Hogyan zárul a történet?

A finálé érzelmi katarzisra épít, amely a felvezetett motívumok (zenei témák, közös élmények, önkép) összefutásával dolgozik, és a film addigi hangütéséhez illeszkedően mértéktartó. A zárás lezártnak hat, miközben a nézőben helyet hagy egy utólagos értelmezésnek – az üzenet nem állásfoglalásként, inkább harmónia-gesztusként érkezik. A kritikai reakciók szerint a film ereje itt is a színészi jelenlét és a zene diszkrét támogatása; a kifogások oldaláról a túl sima érzelmi feloldás és az élek lecsiszoltsága kerül elő

Milyen élményt adott?

Összegzésként a film legnagyobb erőssége a páros kémia és az ebből fakadó, pontosan adagolt humor–érzelem arány; a leggyengébb pont a kockázatkerülő szerkezet és a társadalmi rétegek közti különbségek konzervatív szelídítése, amely egyes piacokon éles kritikát váltott ki. Ajánlható a széles közönségnek és azoknak, akik a karakterközpontú, jó ritmusú, zenével finoman támogatott dramedyket keresik; a műfaj radikálisabb keresőinek viszont visszafogottnak tűnhet. Maradandósága az előadásmód profizmusából és az ikonikus zenei motívumokból fakad; nem formanyelvi kihívás, hanem precízen kivitelezett, hatásos közönségfilm, amelyet a körülötte zajló reprezentációs vita a bemutatása óta folyamatosan újraértelmez.

Végső értékelés:

Cselekmény: ⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆☆☆ 5/10

A történet jól követhető és érzelmileg hatásos, de túlságosan kiszámítható, biztonsági játékot űz a konfliktusok feloldásában.

Karakterek: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆ 7/10

A főszereplők dinamikája hiteles és erős, ám a mellékszereplők kidolgozatlanok és gyakran csak funkcionális szerepet töltenek be.

Hangulat: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆ 8/10

A film kiegyensúlyozottan vegyíti a humort és a meghatottságot, Ludovico Einaudi zenéje pedig finoman támogatja az érzelmi ívet.

Összhatás: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆ (7/10)

Kiválóan megvalósított, közönségbarát dramedy, amely hatásos, de nem mer kilépni a komfortzónájából.

Felhasznált források: Wikipédia, Snitt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése