-->

2025. október 27., hétfő

MARCEL, A LÁBBELIS CSIGA

📖 Filmkritika

Cím: Marcel, a lábbelis csiga

Eredeti cím: Marcel the Shell with Shoes On

Rendező: Dean Fleischer-Camp

Író: Dean Fleischer-Camp, Jenny Slate, Nick Paley

Szereplők:

Jenny Slate - Marcel (hang)

Dean Fleischer-Camp - Dean

Isabella Rossellini - Connie (hang)

Zene: Disasterpeace

Műfaj: dráma, animáció

Bemutató: 2021 szeptember 3

Magyar bemutató: ?

Forgalmazó: Universal Pictures International

Játékidő: 1 óra 30 perc

Korhatár: 7

Előző: -

Folytatás: -

Könyv: -

Kapcsolódó művek: -

Film plakat

RÁHANGOLÓDÁS

jelenetafilmbol

Van valami megfoghatatlan varázs abban, amikor a világot egy másik nézőpontból látjuk. Amikor a hétköznapi tárgyak óriássá, a megszokott mozdulatok pedig kalanddá válnak, és minden apró rezdülés hirtelen jelentést kap. A film egy ilyen perspektívaváltás élményét kínálja: elfeledett terek, halk zörejek és kicsiny gesztusok mögött fedezteti fel, mi az, amit az ember a rohanásban már nem vesz észre. Ez a lassú, szemlélődő hangulatú világ nem harsány színekkel, hanem finom érzékenységgel hat, és arra hívja a nézőt, hogy újra rácsodálkozzon a létezés mindennapi apróságaira. Talán csak egyetlen kérdés marad a végére, amely ott zsong a film minden pillanatában: vajon mekkorának kell lennünk ahhoz, hogy valóban észrevegyük a világ szépségét?

"A nevem Marcel, és részben kagyló vagyok, ahogy láthatod a testemen, de van cipőm is, meg… egy arcom, szóval ezt szeretem magamban. És úgy általában is szeretem magam, sok más nagyszerű tulajdonságom is van"

TÖRTÉNET

"Néha, amikor ideges vagyok, a kagylóm feszültnek érződik, de van pár módszerem, amivel le tudok lazulni."
Másik kép

A házassága összeomlása után Dean, a dokumentumfilmes egy Airbnb-be költözik, ahol valami egészen különleges dologra bukkan: egy alig egy hüvelyk magas, beszélő kagylóra, Marcelre, aki a nagymamájával, Nana Connie-val és egy bolyhos kis szöszállattal, Alannel él együtt. Marcel apró világa tele van leleménnyel, bájjal és játékos felfedezéssel – a kertben gyűjtött magvakkal, levelekkel és rovarokkal tartják fenn magukat, miközben Connie, bár bölcs és szeretetteljes, már a demencia jeleit mutatja. Kettejük kapcsolatát a közös rituálék tartják össze: esténként együtt nézik a 60 Minutes műsort és rajonganak Lesley Stahlért. Dean egyre inkább elbűvölve figyeli Marcel életét, és kamerát ragad, hogy megörökítse a pici lény mindennapjait, nem is sejtve, hogy ezzel elindít valamit, ami túlnő rajtuk mindkettőjükön.

"Néha azt mondják az emberek, hogy a fejem túl nagy a testemhez képest, én meg erre azt válaszolom: ‚Mihez képest?"

A Marcelről készült videók rövid időn belül vírusként terjednek az interneten. A közönség azonnal beleszeret a beszélő kagyló kedvességébe és bölcsességébe, de a hirtelen jött hírnév Marcel számára inkább zavarba ejtő, mint felemelő. Miközben Dean tovább filmez, a kis lény lassan megnyílik előtte, elmesélve, hogy valaha egy egész kagylóközösség lakta ezt a házat, ám egy veszekedés során a régi tulajdonos véletlenül elcsomagolta őket, és soha többé nem tértek vissza. Marcel azóta csak Connie-val maradt, reménykedve, hogy egyszer újra megtalálja családját. Dean segít neki egy online közvetítést szervezni, hátha valaki felismeri a nyomokat, de a nézők többsége inkább csak rajongani akar, nem segíteni. A figyelem lassan terhessé válik: az influenszerek ellepik a házat, Connie egészsége pedig romlik. Marcel mindennapi csodálkozása mögött egyre erősebb a félelem, hogy a külvilág nem olyan kedves, mint amilyennek a videókon tűnt.

A Spoilerért nyisd ki

Amikor Marcel végül beleegyezik, hogy a 60 Minutes forgatócsoportja is készítsen vele riportot, abban bízik, hogy ezzel talán elérheti elveszett családját, Connie azonban közben egyre gyengül. A felvétel napján, miközben Marcel a reflektorfénybe kerül, nagymamája csendben meghal a kertben. Marcel gyásza mély és őszinte: eltemeti Connie-t, miközben a kamera már a világot járja az új nyomok után. A műsor végül megtalálja a régi tulajdonosokat, akik révén a teljes kagylócsalád is előkerül. Marcel és szerettei újra egymásra találnak, Dean pedig továbblép az életében. A film utolsó képei Marcelről szólnak, amint egy ablakpárkányon ülve hallgatja, ahogy a szél átfúj a héján

"Egyetlen dolog van, amit bánok az életben: hogy soha nem lehet kutyám"

KRITIKA

Mi ez a film, és miért pont ezt választotta?

A Marcel a lábbelis csiga (2021) című művet Dean Fleischer‑Camp rendezte, a szöveget pedig (részben) ő, Jenny Slate és Nick Paley írták együtt. Egy élőszereplős és stop-motion animációt vegyítő alkotás, amely egy egészen apró bütyköltségű, mégis érzelmes világban játszódik. A film több elismerést kapott: többek között Oscarra-jelölést is az „Animatorált játékfilm” kategóriában. A választás hátterében az állt, hogy hirtelen láttam, hogy az HBO Max-on elérhetővé válik, és kíváncsi lettem arra, hogyan sikerült egy - látszólag könnyed - kis méretű figurán keresztül nagy témákat megfogni. A korai pillanatok atmoszférája, a csendes, apró részletekre koncentráló világ azonnal magával ragadott, megalapozva a nézői érdeklődést és elvárást.

Mennyire tükrözi a külcsín a tartalmat?

A film előzetese és plakátjai egyszerűséget, barátságosságot és kézműves jellegű bájt sugalltak: egy apró héj-alakú figurával, nagy cipőben és „beszélőként”, ami már önmagában meglepő és figyelemfelkeltő. A marketing-anyagok a film humoros, melegszívű, kicsit „egyedi indie” hangulatát emelték ki, miközben nem akarták túlságosan hangsúlyozni a film érzelmi mélységeit. Kritikusok rámutattak arra, hogy a vizuális és animációs kivitelezés (az apró figura makro-világban, élő szereplőkkel és tárgyakkal együtt) valóban illeszkedik a film azon tematikájához, hogy „nagy világban kicsinek lenni” és a kis részletek mennyivel többet mondhatnak el. Ugyanakkor voltak visszajelzések arról is, hogy a vizuális egyszerűség egyes nézők számára „túl egyszerűnek” vagy lassúnak tűnhet ap-közönségi elvárásokhoz képest, hiszen a kampány nem hangsúlyozta ki az érzelmi katarzist vagy a családi tragédiát, így aki a filmhez csak a „cukiság” alapján ült le, meglepődhetett azon, hogy ez valójában egy csendesebb, mélyebb alkotás.

Miről szól, és hogyan épül fel?

jelenetafilmbol

A film középpontjában Marcel áll, a beszélő kagyló-alakú figura, aki nagymamájával, Nana Connie-val él egy Airbnb-háztartásban.
A világ realista, mégis fantáziaszerű megközelítésben működik: Marcel mikroszkopikus méretű, a környezete viszont embernagyságú tárgyakkal és szereplőkkel teli, így a néző folyamatosan érzi a méretkülönbséget és az ebből fakadó perspektívát. A cselekmény a kis lény mindennapjain keresztül indul, majd fokozatosan kibontakozik a Marcel-család elvesztésének története, az internetes népszerűségről való gondolkodás és az elidegenedés kérdése. A film dramaturgiája nem a hagyományos akció-ívet követi: „lassú”, „megszentelt” pillanatokkal dolgozik, ahol a feszültség nem robbanásszerű, hanem halk és állandó. A világépítés jó érzékkel bánik az apró részletekkel, viszont előfordul, hogy a tempó nézői szempontból kihívást jelenthet: kisebb haladás van, lassúbb formában.

Kik mozgatják a történetet?

A film szereplői között Marcel karaktere különösen jól működik: Jenny Slate hangja és előadásmódja révén a figura egyszerre kattant-kedves, kíváncsi és érzelmileg terhelt. A nagymama, Connie (Isabella Rossellini), aki demenciás tünetekkel küzd, hitelesen jeleníti meg az öregedés és a veszteség témáját, ráadásul karaktere nem csupán mellékszereplő látványelemként működik, hanem érzelmi központ is. Dean, a dokumentumfilmes eszköztárban mozogva, mint élőszereplős kapcsolat Marcel-világával, szintén komplexebb szereplőként van jelen: az ő néző-nézőpontja segít a néző számára is értelmezni ezt a különös világot. A karakterek árnyaltak, és az érzelmi dinamika (különösen a Marcel-Connie kapcsolat és a filmben megjelenő internetes figyelem paradoxona) működik. Aki nagy karakterfejlődést vagy intenzív kapcsolati drámát várt, kissé csalódhatott, mert a film kerüli a túl látványos érzelmi kitöréseket, inkább a finom rezdüléseket választja.

"Őt csak a jutalomfalatok érdeklik. Jutalomfalatok és szunyókálás. Nézz csak rá, falatok és szunyókálás, szunyókálás és falatok. Ennyi az egész."

Hogyan mesél a rendező?

Dean Fleischer-Camp hibrid, ál-dokus formátuma következetesen a realista, letisztult képi nyelv és a kézműves stop-motion találkozására épít. A fő egység a dokumentarista kézikamera, a lakás természetes fényei és a mikro-méretű világ makró-kompozíciói; ezt a kettős rendszert Bianca Cline (élőszereplős egység) és Eric Adkins (stop-motion egység) precíz fényelési és lencse-egyeztetéssel tartja össze, ami ritka pontosságú illesztést eredményez a két „forgatás” között. A vágás tempója visszafogott, a dramaturgia a csendekre és hétköznapi gesztusokra bízza a hangsúlyokat, miközben a hangdizájn és Disasterpeace finom szintetikus-ambient zenéje a törékeny léptékhez igazítja a térérzetet, kerülve a „meg nagyított világ” giccsét. A rendezői koncepció lényege nem a látványos attrakció, hanem a hiteles perspektíva megőrzése: a kameramozgás, a mikro-rekvizitek és a visszatérő háztartási motívumok (kert, mosókonyha, polcok) együtt rajzolják ki a tétet, a párbeszédek pedig szándékoltan természetesek, helyenként improvizatív hatásúak, ami erősíti a kvázi-dokumentarista hitelt.

Mit akar közvetíteni a film?

A tematikai fókusz a veszteség kezelésén, a közösség hiányán és az online láthatóság ambivalenciáján van. A történet egy kisméretű hős perspektívájából beszél az emberi kapcsolódás vágyáról, arról, hogyan alakul át a gyász a mindennapi találékonyságban, és miként mossa el a hírnév az együttérzést a rajongói kultúrában. A kritikai recepció következetesen a gyász gyengéd, nem didaktikus megközelítését emeli ki, azt, hogy a film könnyed felszíne alatt tudatosan szervezett, felnőtt nézőnek is releváns érzelmi-filozófiai rétegek húzódnak. A hangulat alapvetően melankolikus-reménykedő: kevert tónus, amely a derűs megfigyelések és a csöndes fájdalom között ingázik, és ritkán tolja túl a meghatottságot. Több nagy lap külön is hangsúlyozza, hogy a film „kicsi” gesztusokból épít világot, és ezekben tud következetesen hangot és jelentést találni, anélkül hogy társadalomkritikát erőltetne – a középpontban a gyász, a gondoskodás és az otthon fogalma áll.

Jól van-e felépítve?

jelenetafilmbol

A szerkezet három, tisztán elkülöníthető ívre tagolható: expozíció a mikro-világ szabályainak kijelölésével, a konfliktus fokozatos tágítása (online ismertség, keresés), majd a fináléra készülő, érzelmileg sűrű lezáró egység. A kritikai konszenzus szerint az ív szándékoltan „kicsiben” játszódik, ami tempóban is megmutatkozik: a középső harmad visszafogott, kontemplatív, helyenként „belassuló”, és ez nézői tűréshatártól függően erényként vagy gyengébb szakaszként is olvasható. A 89 perces játékidő ennek ellenére több bírálat szerint feszesebbnek érződik a gondos ritmuskezelés miatt; más vélemények a középrész széthúzódását említik, de nem vitatják a narratív ív következetességét. A strukturális koherenciát az is erősíti, hogy a hibrid forma (mockumentary interjúk, hétköznapi megfigyelések, stop-motion epizódok) végig ugyanarra a nézőpontra és tér-logikára szerveződik, így a jelenetek kauzálisan és tematikusan is összetartanak.

Hogyan zárul a történet?

A finálé érzelmi katarzisra épít, és a film által felépített világ értékrendjéhez illeszkedő, keserédes lezárást kínál. A megoldás a személyes veszteség feldolgozását tágabb közösségi tapasztalattal kapcsolja össze, miközben megőrzi a hibrid forma józanságát: nincsenek túlzó, pátoszos gesztusok, a hangsúly a nézőpont következetességén és a textúrákon marad. A kritikai visszhang alapján a zárás összegző erejű, és a film korábbi motívumait (perspektíva, hang, tér és „kicsinység”) szervesen visszacsatolja, ezért befejezettnek hat, még ha az érzelmi utórezgés teret is hagy a nézői értelmezésnek.

Milyen élményt adott?

A recepció mérlege erősen pozitív: kiemelkedően magas kritikai pontszámok jelzik, hogy a film a formanyelvi kísérletet következetes tematikai fókuszra tudja váltani, ugyanakkor a tempó és a középrész „lelassulása” a leggyakoribb fenntartás. A hibrid vizuális megoldás, a pontos hangkeverés és a visszafogott score együttese a nézői bevonódást a „mikro-tét” oldaláról erősíti, nem a látvány-kényszerrel; ennek megfelelően a film az „indie” befogadói közegben működik a legjobban, de családi nézésre is ajánlottként szerepel a minősítésekben. Összhatásában a mű a veszteség-téma gyengéd megfogalmazását és a kézműves animációs invenciót egyesíti, ami az évjárat egyik legtöbbet dicsért - és díjakra jelölt - animációs-hibrid címévé tette.

Végső értékelés:

Cselekmény: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (10/10)

A történet egyszerre intim és átgondolt, következetesen építkezik az érzelmi ívre, miközben elkerüli a giccset és a felesleges túlmagyarázást.

Karakterek: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️☆ (9/10)

A szereplők – különösen Marcel és Connie – árnyaltan megírtak, finom gesztusokkal és természetes dialógusokkal adják át a veszteség és a szeretet témáit.

Hangulat: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️☆ (10/10)

A film atmoszférája egységes és mélyen emberi, egyszerre melankolikus és felemelő, tökéletesen illeszkedik a történet ritmusához.

Összhatás: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️(9/10)

Egy érzékeny, technikailag is kifinomult alkotás, amely kis léptékű világával univerzális érzelmeket közvetít, noha a középrésze kissé elnyújtott.

Felhasznált források: Wikipédia, Snitt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése