-->

2025. november 4., kedd

AGYMENŐK 4.ÉVAD

📖 Sorozatkritika

Cím: Agymenők

Eredeti cím: The Big Bang Theory

Rendező: Mark Cendrowski, Anthony Joseph Rich, Peter Chakos, James Burrows, Howard Murray, Ted Wass, Andrew D. Weyman, Joel Murray, Gay Linvill, Nicole Lorre

Alkotó: Chuck Lorre, Bill Prady

Szereplők:

Jim Parsons - Sheldon Lee Cooper

Johnny Galecki - Leonard Leakey Hofstadter

Kaley Cuoco - Penny

Zene: Ed Robertson, Steven Page, Jim Creeggan, Andy Creeggan, Kevin Hearn, Matthew Gerrard

Műfaj: szituációs komédia

Bemutató: 2010. szeptember 23. - 2011. május 19.

Magyar bemutató: 2012. június 29. - 2012. szeptember 21.

Író: Chuck Lorre, Bill Prady, Jennifer Glickman, David Goetsch, Steven Molaro, Stephen Engel

Évadok száma: 12

Epizódok: 279

Előző: Agymenők 3.évad

Folytatás: Agymenők 5.évad

Státusz: Befejezett (egyéb spinoff-ok jelennek meg)

Könyv: -

Kapcsolódó művek: Ifjú Sheldon

Film plakat

RÁHANGOLÓDÁS



JELENET

Lehet-e a tudomány az a híd, amely összeköt, vagy csupán egy pajzs, amely eltávolít?egy társadalom, amely a teljesítményt díjazza, képes-e helyet adni azoknak, akik érzelmileg tanulnak lassabban, mint fizikából? És vajon elég-e, ha okosak vagyunk – vagy csak akkor válunk „teljessé”, ha megtanulunk egymáshoz kapcsolódni is?





" Howard: Ne gyere fel!!
Mrs. Wolowitz: Miért ne? Talán szégyelled az anyádat?
Howard: Igen, de hogy jön ez most ide?!"

KRITIKA

Mi ez a sorozat, és miért pont ezt választotta?

A The Big Bang Theory (CBS, 2007–2019) Chuck Lorre és Bill Prady többkamerás, közönség előtt rögzített sitcomja, amely a „geek/nerd” kultúrát és akadémiai közeget állítja a komikum középpontjába; közvetlen spinoffja a Young Sheldon (2017–2024), amelyet 2024-ben a Georgie & Mandy’s First Marriage követett, már önálló családi-sitcom fókuszszal. A sorozat nagyipari díj-jelenlétet és széles közönségsikert ért el; a finálé a Nielsen Live+3 szerint 23,44 milliós közönséget gyűjtött, az évad össznézettsége pedig a 2019-es toplisták élmezőnyébe tartozott. Kritikai aggregátumokon összképben „általában kedvező” a fogadtatás (Rotten Tomatoes kb. 80% körüli kritikai arány; Metacritic 61/100), de sezonális ingadozással. A 2020-as években a teljes sorozat streamingen (pl. Max) elérhető, a márka életben tartását újabb spin-off tervek is jelzik. A választás indoka: a széria tartós kulturális lábnyoma, a kritikák megosztottsága (nézettségi rekordok vs. visszatérő vádak sztereotípiákról), és az, hogy a 2024–2025-ös spinoff-fejlemények új kontextusba helyezik az értékelést. A pilot és a korai évadok stílusvilága (labor–lakás díszletek, gyors poénritmus, tudományos–popkulturális utalások, Barenaked Ladies főcím) azonnal kijelöli a high-concept ígéretet: karaktervezérelt, punchline-orientált jelenetsorok, erős formula-játék, amely a nézői azonosulást a „kívülálló” perspektívával teremti meg.

Mennyire tükrözi a külcsín a tartalmat?

JELENET

A marketingkép: plakátok, a rajzolt/fotós promófotók, a tudományos ikonográfia (képletek, atom-szimbólumok), a Barenaked Ladies tematikus főcímdala és a közösségi csatornákon terjesztett „geek cool” imázs; következetesen azt ígéri, amit a termék nyújt: könnyen dekódolható karaktertipológiák, labor- és nappali-szituációk, gyors geekkult referenciák. A streaming-könyvtári leírások és szolgáltatói „watch” oldalakon a pozicionálás máig egységes: „comfort sitcom” hosszú futamidővel, minden évad elérhető. Az ígéret–teljesítés aránya ezért a legtöbb nézői visszajelzés szerint pontos; az eltérés főként ott jelent meg, ahol a promóció „okos-szitkomként” keretezte a sorozatot, miközben a tényleges humor gyakran klasszikus, set-up/punchline alapú, hagyományosan „stúdió-sitcom” eszközkészlettel és laugh trackkel dolgozik. A márka 2023–2025 közötti spinoff-hírei (új, CGI-igényes Stuart-központú projekt fejlesztésben) azt jelzik, hogy az IP-t a platformok továbbra is széles közönségnek, alacsony belépési küszöbbel kívánják tálalni

Miről szól, és hogyan épül fel?

A központi mag két elméleti fizikus (Leonard, Sheldon) és baráti körük - mérnök, asztrofizikus, valamint a szomszéd (Penny) - mindennapi szituációiban bontja ki az „intellektuális kompetencia vs. szociális inkompetencia” alapkonfliktust, munkahelyi és párkapcsolati epizódokban. A narratív szervezés klasszikus epizodikus–félig-szeriális hibrid: stand-alone szituációk dominálnak, de évadról évadra visszatérő ívek (kapcsolatok, karrier, lakótársi egyezség) adják a folytonosságot; a cliffhanger ritkább, inkább fináléknál hangsúlyos. A tempó a hálózati (broadcast) sitcommal azonos: 20–22 perces epizódok, három–négy jelenetblokk, gyors poénpercek, alacsony mitológiaigény; az információadagolás a „status quo felborítása - reset” logikát követi. A világépítés realista, valós referenciákkal (Caltech, képregénybolt, con-kultúra), de a tudomány tematikája többnyire díszlet- és poéngenerátor funkciót tölt be, nem hard science narratív motor. A későbbi években a romantikus és családi szálak aránya nő, ami a kritikai diskurzusban „tonális elpolgáriasodásként” (házasodás, gyerekvállalás) jelenik meg, miközben a nézettség stabil maradt és a zárás kiemelkedő volt.

Kik mozgatják a történetet?

A főszereplők ensemble-ként működnek; a karakterek szociális archetipikusak (zseniális, de rigidosztikus fizikus; bizonytalan, de törekvő kísérleti fizikus; mérnök-„mama fiú”; szelektív mutizmussal küzdő asztrofizikus; a „normi” szomszéd), amelyre az évadok során fokozatos humanizálás épül. A kritikai korpusz és az akadémiai vizsgálatok visszatérő megállapítása, hogy a sorozat egyszerre normalizál és karikíroz: a „nerd” identitást láthatóvá teszi, de tipizálással és ismétlődő poénmechanikával is operál; a női ábrázolás differenciáltabbá válik (Bernadette PhD, Amy kutató), miközben a korai évadokra szexista-sztereotip panelok és kulturális etnicizálás vádja is rávetül. A színészek közti komikus ritmus és kémia a formátum egyik tartóoszlopa, a párbeszédek a punchline-orientáltság miatt jól idézhetők, de a természetesség rovására időnként teátrálisak. A lokalizációknál (szinkron/eredeti) megjegyzendő, hogy a tudományos és popkulturális utalások fordíthatósága a befogadást érdemben befolyásolja; az angol eredeti nyelv poénritmusa és hanglejtése több kritika szerint jobban érvényesül

"Howard: Nahát, itt van Leonard és R2-Dilinyós!"

Hogyan mesél a rendező (vagy showrunner)?

JELENET

A széria formai alapja a többkamerás, élő közönség előtt rögzített, stúdiódíszletes sitcom-nyelv; a staging és a blocking a bejáratott nappali–konyha–folyosó díszletekre és a nézői reakciókra (élő nevetés, utólagos keverés) épít. A legtöbb epizódot Mark Cendrowski rendezte (244 rész), a showrunneri felügyeletet Chuck Lorre és Bill Prady biztosította; Lorre iparszerű, fegyelmezett „writers’ room + asztalpróba + közönségpróba” folyamatot preferál, amely a poénok ritmusát és a tempót standardizálja. A vizuális eszköztár konzekvensen visszafogott: félközeli–totál váltások, statikus kompozíciók, lüktetésben tartott vágás a punchline-okra időzítve; a zenei identitást a Barenaked Ladies főcím és a jelenetváltó „stingek” adják. A stílus 12 évadon át koherens marad: a családi/romantikus hangsúly eltolódása mellett sem tér le a többkamerás formátum szabályairól, a látvány következetesen a dialógus-centrikus narratívát szolgálja, nem öncélú. Az alkotói koncepció így egy felismerhető, könnyen dekódolható identitást fejez ki: karakterdinamika-vezérelt, közönség-visszacsatolásra komponált komédia, amely tudatosan vállalja a klasszikus sitcom-grammatikát.

Mit akar közvetíteni a sorozat?

A visszatérő témák: a tudomány társadalmi képe, a „kívülálló” identitás (nerd/geek) normalizálása, a barátság és párkapcsolat működése, valamint a szakmai kompetencia és a szociális készségek feszültsége. Empirikus és kritikai anyagok szerint a sorozat egyszerre humanizálja a tudós figurát (a tudományt „hozzáférhetővé” teszi), és időnként tipizál, illetve nemi-/kulturális sztereotípiákat mobilizál; a női karakterek nyelvhasználata és a „zsenikultusz” reprezentációja külön vizsgálati korpuszt kapott. A hangütés döntően könnyed és ironikus; aktuálpolitikai kérdésekre ritkán reagál direkt módon, a társadalmi olvasatok többsége a nemi szerepek, a maszkulinitás és a szakmai hierarchiák megjelenítéséhez kapcsolódik. Összességében az üzenet az akadémiai kultúra emberi oldalára fókuszál, miközben a humor mechanikája miatt a mélyebb filozófiai réteg csak szórványosan hangsúlyos.

Jól van-e felépítve?

A szerkezeti modell broadcast-kompatibilis: 20–22 perces, többjelenetes epizódok, háromfelvonásos tagolással, a „status quo felborítása → helyreállítása” ritmusával. Az évadokon átívelő ívek (kapcsolatok, karrier, lakótársi szerződések) fokozatosan sűrűsödnek, de az epizodikus lezárások dominálnak; cliffhanger főként finálékban. A vágás és a narratív struktúra elsődlegesen a poénidőzítést szolgálja, a világépítés minimalista, realista referenciákkal (Caltech, képregénybolt stb.). A kritikai diskurzus a középidőszakban jelzi a „tonális polgáriasodást” (romantikus-családi súly növekedése) és az ismétlődő poénmechanika kockázatát, ugyanakkor a nézettségi adatok a konstrukció televíziós hatékonyságát igazolják.

Hogyan zárul a történet (vagy évad)?

JELENET

A sorozatzáró befogadása a nagy hálózati finálék mezőnyében erős: 18–26 milliós közönség a különböző nézési ablakokban (Live+Same Day / Live+7), stabil 18–49-es mutatókkal. A kritikai értékelések szerint a finálé illeszkedik a brand identitásához: karakterközpontú lezárás, amely az érzelmi ívek konszolidálására koncentrál, nem formai kísérletezésre; a meglepetés helyett a katarzis az érzelmi visszacsatolásból adódik. A finálé nem zökkenti ki a világot, inkább zárójelbe teszi az alapkérdéseket, és a spinoff-ökoszisztémára (különösen Young Sheldon) támaszkodva hagy nyitva kulturális „utóéletet”.

Milyen élményt adott?

Tárgyilagos összegzésben a legerősebb komponens a komikus ritmus és az ensemble-kémia, valamint a formátumhoz fegyelmezetten illesztett showrunneri gyártás; a gyengeségi zónák a tipizáló humor és a visszatérő nemi/etnikai panelok, illetve a késői évadok poén-újrahasznosításának érzetében azonosíthatók. A nézői hatás spektruma széles: a kutatások szerint a sorozat képes volt a tudományt „emberszabásúvá” tenni, ugyanakkor a reprezentációs kritikák fennmaradtak. Ajánlhatóság: széles közönségnek és klasszikus multicam-sitcom rajongóknak, míg a formanyelvi innovációt vagy erősebb társadalomkritikát kereső nézők számára inkább referenciamű a hálózati sitcom-modelről, mintsem stílusteremtő alkotás.

TÖRTÉNET



A spoileres tartalomért kattints a címre!!

1. A robotkar szorításában (The Robotic Manipulation)

Howard egy NASA-robotkarral próbál ételt felszolgálni, majd később önkielégítésre használja, ami miatt a kórházban szorul segítségre. Penny rájön, hogy Sheldon és Amy „tudományos alapon” gyereket terveznek, Sheldon pedig IVF-et akar, érintés nélkül. Penny rábeszéli, hogy inkább randizzon Amyvel és ismerje meg. A randevú kellemetlen és kínos, de Sheldon elégedett, amíg Penny meg nem fenyegeti, hogy szól az anyjának a házasság nélküli „kémcsőbabáról”, amitől eláll a tervtől. Howarddal a rész végén ismét megtörténik a robotkar-baleset.

"Howard: Szerintem vigyük el a Tatooine-ra, és adjuk el jawak-nak!"
2. Zöldséggel az örökéletbe (The Cruciferous Vegetable Amplification)

Sheldon kiszámolja, hogy pár évvel túl korán fog meghalni ahhoz, hogy a tudatát robottestbe tölthesse, ezért életmódot vált, de a sport és a diéta kudarc. Inkább készít egy robot-avatárt (MVPD), amivel helyette élheti az élet veszélyeit, miközben ő a szobájában marad. A többiek kinevetik, Penny „Shelbotnak” nevezi. A robot találkozik Steve Wozniakkal, mire Sheldon rohanna aláíratni a régi Apple II-jét, de elesik és összetöri. Végül a roboton keresztül kéri Penny-t, hogy altassa el a „Soft Kitty”-vel.
Közben Penny pénzszűkében van, Leonardnek tartozik több ételért és a lakbérért, ami már 1 400 dollár. Howard és Raj ezzel cukkolják, amíg Penny ironikusan fel nem ajánlja, hogy ennyiért eladja a fehérneműjét, amitől a fiúk hirtelen elhallgatnak - és elgondolkodnak.

3. Barátnő pótlók (The Zazzy Substitution)

Sheldon és Amy egy furcsa, logikai játékot játszanak, amivel bebizonyítják, mennyire hasonlóan gondolkodnak. A többiek nem tudnak bekapcsolódni, és Amy mindenkit lenéz intelligenciában, ami idegesíti őket. Sheldon és Amy összevesznek azon, hogy a neurobiológia vagy a fizika a „felsőbbrendű” tudomány, és szakítanak.
Sheldon érzelmileg szétesik, ezért macskákat kezd gyűjteni: egyet, majd hetet, majd végül huszonötöt. Leonard hívja Sheldont anyját, Mary Coopert, aki beavatkozik. Mary meghívja Amyt vacsorára, majd „fordított pszichológiával” ráveszi Sheldont és Amyt, hogy újra együtt legyenek.
A végén Sheldon és Amy pénzt fizetnek mindenkinek, aki elvisz egy macskát.

"Leonard: Te meg mit keresel itt?
Rajesh: Mit? Hát aludtam!
Leonard: Az ágyamban?
Rajesh: Aludtam volna a sajátomban, de ott épp szégyent hoztak a családomra."
4. A méret a lényeg (The Hot Troll Deviation)

Sheldon és Raj tudományos vitából gyerekes bosszúháborúba keverednek: Raj vesz egy óriási íróasztalt Sheldon irodájába, Sheldon pedig büdös és végül robbanó gázkeverékkel válaszol.
Közben kiderül, miért szakított Howard és Bernadette: Bernadette rajtakapta, hogy World of Warcraftban egy trollal (valójában egy kövér informatikussal) folytat „cyberszexet”. Howard szeretné helyrehozni a kapcsolatot. Végül találkoznak, Howard fantáziáiban még mindig megjelenik Katee Sackhoff és George Takei tanácsokat adni, de Bernadette azt mondja, újra meg kell ismernie őt, és türelmet kér; van remény köztük.

5. A kötöttség réme (The Desperation Emanation)

Leonard magányosnak érzi magát, mert mindenkinek van párja, csak neki nincs. Sheldon közli, hogy ő „kapcsolatban van” Amyvel, aki nem a barátnője, csak egy lány, aki a barátja. Leonard próbál nőket felszedni, majd Howard segítségét kéri, és összehozzák egy lánnyal, Joyjal, a randi borzalmas, de Leonard mégis igent mond egy következő találkozóra, mert lesz „nyitott bár”.
Közben Sheldon pánikol, mert Amy meg akarja ismertetni az anyjával, ezért elbújik, törli magát az internetről és álcázva próbál kilopózni a házból. Amy elmondja, hogy csak egy randevú-színjátékot akart az anyja kedvéért. Végül videóhívásban eljátsszák, hogy nagyon szerelmesek és sokat szexelnek, majd Sheldon „Bazinga!”-val lezárja a jelenetet és hazaküldi Amyt.

"Amy Farrah Fowler: Négy nő megy lefelé a lépcsőn, hány ér le a földszintre?"
6. Titkos randevú (The Irish Pub Formulation)

Raj húga, Priya meglátogatja a fiúkat, és titokban Leonarddal tölti az éjszakát, noha korábban megígérték, hogy senki nem közeledik hozzá. Sheldon észreveszi, ezért Leonard megpróbálja hazugsággal elfedni, de végül bevallja Rajnak, aki kiakad, majd kiengesztelődik. A fiúk sorban egymásra vallanak apró és undorító csínyekkel: Sheldon molyokat adott Leonardnak enni, Raj használta Sheldon fogkeféjét, Howard beleejtette Raj telefonját a piszoárba stb. A végén Sheldon békülésként hógolyót készít Leonardnak - hernyósziruppal -, amitől Leonard hányingerrel távozik.

7. Kedves ellenségeim (The Apology Insufficiency)

Howard biztonsági átvilágítást kap a Védelmi Minisztérium új projektje miatt, és referenciaként megadja Sheldont, Leonardot és Rajt. Az FBI ügynöke mindhármukat kihallgatja: Raj bepánikol és részeg rumtortával összevissza beszél, Leonard magabiztosnak próbál tűnni és ráhajt az ügynökre, Sheldon pedig véletlenül elárulja, hogy Howard egy nő miatt eltörte a Marsjárót. Howard emiatt elveszíti a biztonsági engedélyt, és mindenki bevallja a bakiját. Sheldon bűntudatos, bocsánatot kér, végül „megvesztegeti” Howardot azzal, hogy átengedi neki a kanapé híres helyét, így Howard megbocsát.

"Játszottál tegnap Raj nagy teleszkópjával?"
8. A pizsamaparti (The 21-Second Excitation)

A fiúk éjfélkorra elmennek az Elveszett frigyláda fosztogatói extra jelenetes vetítésére, de óriási sor várja őket. Wil Wheaton előre bejut, Sheldon kiborul, majd betör a vetítőfülkébe és ellopja a filmtekercset, hogy más se láthassa. Az egész mozi üldözni kezdi őket Indiana Jones-stílusban.
Közben Penny, Bernadette és Amy „csajosestét” tartanak, ami katasztrófává válik, mert Amy nem érti, mi a lányos beszéd: nőgyógyászati részletek, gombás fertőzések, tudományos feladványok, végül Truth or Dare, ahol Penny kellemetlenül érzi magát Leonard miatt. Amy túlzásba esik, és végül meztelenül jelenik meg Penny szobájában. Bernadette rájön, hogy jobb lett volna csak nyers sütitésztát enni.

9. Kapórajött színjáték (The Boyfriend Complexity)

Penny apja, Wyatt meglátogatja, és mivel nagyon csalódott volt a szakításuk miatt, Penny azt hazudja neki, hogy ő és Leonard újra együtt vannak. Leonard belemegy a játékba, sőt túl lelkesen csókolja meg, így Wyatt meghívja vacsorára. Penny egyre kellemetlenebbül érzi magát, Leonard viszont kihasználja, hogy Penny apja imádja őt.
Raj és Bernadette közben összebarátkoznak a teleszkóp-laborban, Raj berúg és megpróbálja megcsókolni Bernadette-et, de végül Howard száján landol.
Végül Penny bevallja az igazat az apjának, aki dühösnek tűnik, de titokban könyörög Leonardnak, hogy mégis legyen Penny barátja, mert szeretne normális vej-jelöltet és nem lakókocsiban élő unokákat. Penny előtt viszont úgy tesz, mintha utálná Leonardot. Sheldon kétségbeesetten kezdi visszacsinálni a lakótársi szerződés Penny-részeit.

"Howard: Mi meglátogatnánk. Raj: Nem jönnétek. Zavarna a sok pénzem és a hírnevem. Nem lenne senkim csak a génmanipulált majominasom és az élő sakkfiguráknak felvett kisemberek.
Bernadette: Kezd nagyon befordulni, igaz?
Howard: Áh nem, még visszatérhet.
Raj: Oh, mi értelme az életnek?
Howard: Nem, elvesztettük!"
10. Csajos este (The Alien Parasite Hypothesis)

Sheldon kijelenti, hogy a legjobb szám a 73, és hosszasan érvel mellette. A lányok elmennek szórakozni, ahol Amy rájön, hogy szexuálisan felizgult Penny jóképű exétől, Zacktől. Másnap tudományosan elemzi a tüneteit, Sheldon pedig megállapítja: „felejtsd el a tudományt, csak kanos”.
Sheldon megpróbálja „megoldani” a helyzetet azzal, hogy Zacket összehozza Amyvel, de Amy végül inkább vulkáni önfegyelmet („Kolinahr”) gyakorol, és bár még mindig „hoo”-z Zacket látva, nem akar továbblépni. Végül még Sheldonnal is megpróbálja megfogni a kezét, de semmit nem érez, így marad az önfegyelem. Howard és Raj közben gyerekes versengésbe fulladnak azon, ki legyen a szuperhős és ki a segéd.

11. Parókás pancser (The Justice League Recombination)

A fiúk gonoszul kinevetik Penny új barátját, Zacket, mert butának tartják, mire Penny sértetten elrohan. Később bocsánatot kérnek, és Zack csatlakozik hozzájuk a szilveszteri jelmezes versenyre, ahol Justice League-ként indulnak. Penny Wonder Womanként megy velük, de kiderül, hogy azért zavarodott, mert még mindig vannak érzései Leonard iránt. A csapat megnyeri a jelmezversenyt, éjfélkor Zack és Penny csókolóznak, de Penny végig Leonardra néz - ő sem tudja elengedni. Visszafelé látnak egy autólopást, de hősök helyett gyáván elszaladnak.

"Amy: A szerelem eszménye szükségtelen kulturális találmány és nem növeli a kapcsolatok értékét."
12. Hatalmi harc (The Bus Pants Utilization)

Leonard, Raj és Howard okostelefonos appot fejlesztenek, ami differenciálegyenleteket old meg. Sheldon erőszakosan át akarja venni a vezetést, ezért végül kirúgják a csapatból. Sheldon bosszút áll: zavarja őket, theremint nyekegtet a lakásban, és megpróbálja átcsábítani a többieket. Penny megsajnálja, és ráveszi, hogy bocsánatot kérjen, így visszakerül, majd újra kirúgják. Végül saját algoritmust ír Penny cipőkereső alkalmazásához.

13. Tudományos lazítás (The Love Car Displacement)

A társaság tudományos konferenciára utazik Big Surbe, Penny is velük megy Amy kísérőjeként. Útközben és a hotelben mindenki összeveszik: Howard féltékeny Bernadette magas, jóképű exére, Bernadette átköltözik Penny és Amy szobájába, Penny pedig Leonardhoz menekül. Raj sírva Bridget Jones-t néz, Sheldon mindenkitől menekül egyik szobából a másikba. Végül Penny és Leonard majdnem újra összejönnek, de Raj megint belezavar.
Másnap a tudományos panel káoszba fullad: Howard és Bernadette egymás pénisz-mérettel kapcsolatos célzásait dobálják, Raj berúg, Penny pedig közli, hogy csak „kaland” volt Leonarddal, nem újrakezdés. A vita miatt Penny inkább Glennnel utazik haza, Leonard dühösen 180-nal vezet, Sheldon jelez, hogy egy rendőrautó követi, Leonardet le is állítják gyorshajtásért.

"Howard: Jó látni, hogy jól kijönnek az asszonyok!
Leonard: Asszonyok?! Ki vagy te? A kőkorszaki szaki?"
14. Színitanoda (The Thespian Catalyst)

Sheldon előadást tart, amit a közönség utál, és Twitteren kinevetik. Nagyon megsértődik, ezért Penny színészi órákat tart neki, hogy megtanuljon érdekesen előadni. Egy improvizáció során Sheldon gyerekkori sci-fi fanfictionjét játsszák el, és Sheldon érzelmileg teljesen összeomlik, ezért Penny kénytelen felhívni Sheldont anyját: „Azt hiszem, elromlott a fiad.”
Közben Raj kétségbe van esve szerelmi sikertelensége miatt, és fantáziál arról, hogy Bernadette-nek kellene csinálnia szívességet Howard helyett, majd egy Bollywood-romantika álmodozásban köt ki. Végül megkönnyebbülve kijelenti: biztos, hogy nem meleg.

15. Jótett helyébe jót várj (The Benefactor Factor)

Az egyetem elnöke kéri, hogy a csapat vegyen részt egy adománygyűjtő gálán. Sheldon ellenáll, majd amikor mégis elmegy, udvariatlanságával elriasztja a támogatók nagy részét. A kemény, ijesztő Mrs. Latham később randira hívja Leonardot, és pénzt ajánl az egyetemnek. Leonard először kiakad, de a második randevún végül lefekszik vele. Másnap mindenki ugratja, de az egyetem vezetése hősként ünnepli, mert „feláldozta magát a tudományért”.

"Penny: Howard. Bernadette hagyta, hogy garbóban menj egy elegáns fogadásra?
Howard: Már megbocsáss, de nem a barátnőm öltöztet. Hanem az anyám."
16. Ultimátum (The Cohabitation Formulation)

Bernadette azt szeretné, ha Howard hozzá költözne, de Howard még mindig az anyja miatt rohangál haza, ezért összevesznek. Howard átmenetileg Leonardékhoz és Bernadette-hez költözik, ám hamar kiderül, hogy Bernadette nem akarja „anyukaként” kiszolgálni, így kidobja. Végül Howard hazamegy a mamához, aki már kész meleg vacsorával várja.
Közben Priya visszatér, és Leonardtal újra összejönnek. Raj féltékeny és tiltakozik, Penny pedig látszólag jól viseli, de Amy újra és újra emlékezteti rá, hogy Priya sokkal „jobb pár” Leonardnak, míg Penny elvileg már túl van rajta—egészen addig, amíg el nem sírja magát. Amy lelkes kutatóként még Penny érzelmi összeomlását is agyi elektródákkal rögzíti. Penny végül visszatér a fiúkhoz, akik épp egyhangúan magyarázzák, hogy mindenki büntetésben van: Priya és Leonard elutaztak, Raj otthon tiltakozik, Howard anyja megbüntette a „szökésért”, Sheldon pedig továbbra is mindenkinek teát hoz, akarják-e vagy sem.

17. Magányból is megárt a sok (The Toast Derivation)

Leonard inkább Rajhoz megy vacsorázni, Sheldon pedig megsértődve utánuk megy, majd egyedül marad és úgy dönt, saját „baráti kört” alapít. Meghívja Stuartot, Kripkét, Zacket és Twitteren LeVar Burtont is. A „bulin” mindenki unatkozik, majd karaokéznak, Sheldon pedig végül visszasomfordál a régi társasághoz, ahol meglepően kedvesen fogadják.
Közben Penny Amyvel és Bernadette-tel próbál túllépni Leonardon, de amikor előkerül a tőle kapott sarkköri hópehely, rájön, hogy még nem lépett tovább.
A végén LeVar Burton tényleg megérkezik Sheldonné házibulijába—de amikor meglátja Kripkét, Stuartot törülközőben és Zacket „Walking on Sunshine”-t énekelni, azonnal sarkon fordul és közli: „Elegem van a Twitterből.”

"Leonard: Én vagyok Pasadena Darth Vadere!
Sheldon: Túl alacsony vagy Darth Vadernek."
18. Vigyázat csalok! (The Prestidigitation Approximation)

Priya rábírja Leonardot, hogy változzon meg: kontaktlencse, új ruhák, és szakítsa meg a kapcsolatát Pennyvel. Leonard gyáván próbálja „finoman” közölni Pennyvel, de Penny nem érti, így Priya dühbe gurul, amikor egy étteremben rájön, hogy Leonard hazudott. Végül Leonard őszintén elmondja Pennynek, hogy kevesebbet kell találkozniuk; Penny búcsúcsókot ad, de mindketten szomorúak.
Közben Howard egy egyszerű kártyatrükkel őrületbe kergeti Sheldont. Sheldon képtelen rájönni a megoldásra, még szupergépet is feltör, és uránt próbál venni a neten. Végül kiderül, hogy nincs is igazi trükk: Raj és Penny csak rájátszanak Howard találgatásaira, hogy Sheldon megbolonduljon. Sheldon dühösen kiviharzik, a többiek pedig halálra röhögik magukat.

19. Hekkervadászat (The Zarnecki Incursion)

Sheldon pánikba esik, mert feltörték a World of Warcraft-fiókját, és a rendőrséget hívja. A fiúk úgy döntenek, hogy személyesen szembesítik a hackert, de kiderül, hogy egy nagydarab srác, aki még Sheldon's Klingon fegyverét is elveszi. Hazafelé lerobban az autó, Penny megy értük, majd visszaviszi őket a hackerhez, és egy kemény „Nebraska-módszerrel” (ágyékon rúgás) visszaszerzi Sheldon cuccait.
Közben Priya egyre inkább kizárja Pennyt Leonard életéből, Pennyt ez feldühíti, és rájön, hogy féltékeny, sőt „területvédő”. A rész végén beismeri magának: Amynek igaza volt: legszívesebben tényleg „sz@rt dobna Priyára”.

"Sheldon: A spanom vagy, öcsém!"
20. ísérleti pletyka (The Herb Garden Germination)

Egy könyvbemutatón Amy elmondja Sheldonnak a pletykát, hogy Bernadette talán szakítani akar Howarddal. Sheldon továbbadja Leonardnak → Leonard Priyának → Priya Rajnak → Pennynek… és elindul a lavina. Kiderül, hogy Raj titokban szerelmes Bernadette-be, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
Howard eközben elmondja, hogy meg akarja kérni Bernadette kezét, mindenki aggódik, Raj pedig reménykedik a szakításban. Sheldon és Amy rájön, mennyire gyorsan terjed a pletyka, ezért „tudományos kísérletként” új híreket indítanak el: először azt, hogy Sheldon és Amy lefeküdtek. A hír egy nap alatt eljut az egész társasághoz.
Végül, vacsora közben, Howard tényleg megkéri Bernadette kezét, és Bernadette igent mond. Mindenki boldog, kivéve Raj, aki sír.
A rész végén Amy újabb kísérletet indít: elmondja Pennynek, hogy terhes Sheldontól. Penny már szinte azonnal továbbküldi az infót SMS-ben Leonardnak: tehát a „gossip-mém” rekordsebességgel terjed tovább.

21. Szexi lakótárs (The Agreement Dissection)

Priya sorra semlegesíti Sheldon „Lakótárs szerződés” szabályait, ami megőrjíti Sheldont. Pizzaest helyett görög kaját esznek, Priya mindent jogilag kimagyaráz, Sheldonnak pedig elege lesz és átmegy Pennyékhez, ahol Penny, Amy és Bernadette leiszák magukat. Amy részegen megcsókolja Penny-t, majd Sheldont is, és végül elmegy a fürdőbe hányni.
Amy azt tanácsolja Sheldonnak, hogy „játsszon piszkosan”. Másnap Sheldon új szabályzatot követel, és ha Leonard nem írja alá, a gépe „önmegsemmisítéssel” e-mailt küldene Raj szüleinek Priya titkos kapcsolatáról. Priya pánikol, Leonard aláírja. Sheldon győz.
Végül Sheldon és másnapos Amy videóhívásban megegyeznek, hogy visszatérnek a régi, furcsán működő, de számukra kényelmes kapcsolatukhoz.

22. Beépített szépség (The Wildebeest Implementation)

Penny, Amy és Bernadette pletyka-hadműveletbe kezdenek, miután kiderül, hogy Priya vacsorára hívta Bernadette-et Leonarddal és Howarddal. Amy „kémküldetésként” kezeli az estét, Bernadette pedig minden információt visszaszivárogtat Pennyékhez. A vacsora során Priya beszólogat Penny színészi karrierjére, ezért Penny és Amy bosszúból kamuhíreket találnak ki: állítólag Penny Angelina Jolie-val forgat Prágában, 3D-ben, és egy űrhajóssal jár. Bernadette a hazugságok miatt egyre jobban belezavarodik, végül kiborul és elrohan. Közben Raj kipróbál egy új gátlásoldó szert, ami olyan jól működik, hogy egy kávézóban először magabiztosan flörtöl, majd teljesen levetkőzik. A rész végén a fiúk Sheldon bonyolult háromszemélyes sakkját próbálják megérteni, Raj pedig még mindig meztelenül álldogál a pult mögött.

"Sheldon: Többé nem vagyunk barátok!
Raj: Beszélő Thomas a gőzmozdonyt vettem neked Hálaadásra.
Sheldon: És füstöt is pöfög?"
23. Bacilusfóbia (The Engagement Reaction)

A csapat nagy része a Cheesecake Factoryben vacsorázik, Penny pedig kerülni próbálja Priyát, ezért Bernadette-et kéri meg, hogy vigye ki az ételt a fiúknak. Sheldon véletlenül Leonard maradék vizéből iszik, pánikba esik a bacilusoktól, majd tequila-öblítésből még nagyobb bajt csinál. Később játék közben Howard kap egy üzenetet: az anyja és Bernadette közös „ismerkedős ebéden” vannak. Amikor hazamegy, Mrs. Wolowitz a fürdőben rosszul van, összeesik, ezért Howard a kórházba rohan vele. A váróban mindenki aggódik, Penny is csatlakozik Leonard hívására, Sheldon pedig csak hosszas győzködésre megy el. Priya és Penny meglepően barátságos beszélgetésbe kezdenek, ami Leonardot kissé megrémíti.
Sheldon a folyosón egy köhögő beteget kerülve véletlenül bemegy egy biohazard helyiségbe, ahol az orvosok karantén alá vonják, hiába tiltakozik. Eközben kiderül, hogy Mrs. Wolowitznak nem szívrohama volt, csak ételmérgezést kapott, és Bernadette-et azért akarta látni először, mert félt, hogy ő is rosszul lehet. Sőt, elárulja, hogy imádja a lányt és szerinte Howard nagyon szerencsés, amitől Howard teljesen összezavarodik, mert az anyja először mond róla kedveset. Bernadette anyás hangon leordítja a fejét, mire Howard teljesen odáig van érte. A végén Sheldon karanténban ül, a többiek védőruhában játszanak vele Mystic Warlords of Ka’a-t, és Raj továbbra is kibírhatatlanul kommentál minden lapot.

24. Ami sok az sok (The Roommate Transmogrification)

Bernadette megszerzi a PhD-t és egy jól fizető állást, amitől Howard rosszul érzi magát, mert ő az egyetlen, aki nem doktor. Raj ideiglenesen Sheldonnál alszik, és annyira jól beilleszkedik, hogy gyakorlatilag Leonard helyét veszi át. Penny rájön, hogy még mindig hiányzik neki Leonard, miközben Leonard megtudja, hogy Priya titokban vissza fog költözni Indiába. A rész végén Penny és Raj részegen egymás mellett ébrednek, ami mindenkit teljesen sokkol.

Végső értékelés:

Cselekmény: ⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆☆☆ 5/10

A történet alapvetően epizodikus és sokszor önismétlő, így a hosszú távú dramaturgia nem igazán fejlődik.

Karakterek: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆☆ 6/10

A szereplők ikonikusak és könnyen azonosíthatók, de a karakterfejlődés lassú, és gyakran típusfigurák maradnak mélyebb réteg nélkül.

Hangulat: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆ 7/10

Könnyed, következetesen humoros hangvétel, amely stabil szórakozást nyújt még akkor is, amikor a történet nem halad előre.

Összhatás: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆☆☆ 6/10

A sorozat nagy közönségkedvenc, popkulturális jelenség és stabil sitcom, ugyanakkor narratív szinten nem nyújt kiemelkedően újszerű vagy rétegzett élményt.

Felhasznált források: Wikipédia, Snitt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése