-->

2025. szeptember 12., péntek

HALÁLSORON

📖 Filmkritika

Cím: Halálsoron

Eredeti cím: The Green Mile

Rendező: Frank Darabont

Író: Stephen King

Szereplők:

Tom Hanks - Paul Edgecomb

David Morse - Brutus 'Brutál' Howell

Michael Clarke Duncan - John Coffey

Zene: Thomas Newman

Műfaj: dráma, krimi

Bemutató: 1999. december 10.

Magyar bemutató: 2000. április 27.

Gyártó: Warner Bros.

Játékidő: 3 óra 9 perc

Korhatár: 18

Előző: -

Folytatás: -

Könyv: Stephen King: The Green Mile (novella)

Kapcsolódó művek: -

Film plakat

RÁHANGOLÓDÁS

jelenetafilmbol

Az élet sokszor igazságtalannak tűnik: vannak, akik méltatlanul szenvednek, míg mások kegyetlensége büntetlen marad. Néha olyan dolgok történnek, amelyekre nincs magyarázat, és amelyek felülírják a józan ész szabályait. Mégis ott motoszkál bennünk a vágy, hogy megértsük, miért történik mindez, és hogy van-e értelme a fájdalomnak, a hitnek vagy a csodáknak. Vajon az ember képes felismerni a valódi jóságot, amikor az testet ölt előtte, vagy örökre rabja marad saját félelmeinek és előítéleteinek?



"Úgy tűnik, a múlt néha felüti a fejét, akár van hozzá kedvünk, akár nincs."

KRITIKA

Rövid tartalom (spoilermentes)

Frank Darabont 1999-es filmje, Stephen King regényén alapulva, az 1930-as évek dél-USA-jában játszódik, egy Cold Mountain nevű börtön halálsori részén („The Green Mile”). A főszereplő Paul Edgecomb egy olyan kivégzéseket végrehajtó társaság vezetője, aki egy rendkívüli képességekkel bíró rab érkezése után kezd először kételkedni a büntető rendszer igazságosságában. A film központi kérdése: mit tehet az ember, ha hisz egy ártatlanságban, ha meglátja a csodát, de rendszerszintű korlátok vannak mellette?

Történet és forgatókönyv

A sztori ereje abban rejlik, hogy képes egyszerre használni a hétköznapi realitás szigorát és az emberfeletti vagy csodás elemeket, így létrejön egyfajta morális kettősség, amely nagyjából működik. Ugyanakkor a film nem szabadul meg a King-regényadaptációkra jellemző klisék egy részétől: a „gonosz hatalommal bíró” figura, a büntetés és megbocsátás témája, az ártatlanság és áldozatiság motívumai. A tempó sokszor lassú, Darabont hosszú jelenetekkel engedi kibontakozni a karaktereket, de ez nézőfüggő: aki kevésbé tolerálja a kimerevített pillanatokat, az unalmasnak érezheti. A fordulatok – ha jól időzítettek – erősek és hatásosak, de vannak logikai feszesebb részek is, például a csodás képességek bemutatása és annak következményei – néha a narratív kapacitás túlcsordul, a hitelesség rovására. A karakterfejlődés általában jól kidolgozott, különösen Paul Edgecombé és John Coffeyé; más szereplők néha kevesebb árnyalatot kapnak, de ez részben a narrációi struktúrából következik.

Rendezés és képi világ

jelenetafilmbol

Darabont rendezése többnyire kifogástalan: tudja, mikor kell lassítani, mikor dramatikusra venni a hangnemet. A helyszínek autentikusak, a Cold Mountain börtön ridegsége, a halálsor szorítása jól érződik. Operatőri munka erős: a világítás, árnyékok, a kórházi/padláson kívüli világ kontrasztjai mind hatásosan komponálják a jeleneteket. Vizuálisan a film képes átadni a kilátástalanságot, ugyanakkor a csodák esetén – például gyógyítás, reszuscitálás – van egyfajta túlvilági, szinte allegorikus fényfestés, amely néha elrugaszkodik a realista tónustól. Ez nem feltétlenül hiba, de határokat feszeget.

Színészi alakítások

A szereposztás több helyen kiváló. Tom Hanks mint Paul Edgecomb hozza a nyugodtságot, morális súlyt, hitelességet – nem hivalkodó, de erős jelenlét. Michael Clarke Duncan John Coffey szerepében nagy erővel és mélységgel dolgozik: egyszerre sebezhető és titokzatos, meggyőzően sugározza azt az ellentétet, hogy egy óriási ember lehet egyszerre gyengéd. A mellékszereplők – különösen Doug Hutchison Percy-ként, Sam Rockwell Wild Bill szerepében – jól formálják meg a negatív karaktereket, bár Percy néha megkockáztatom, túl karikaturisztikusra sikerül. De talán ez szándék vagy műfaji döntés. Összességében nincs olyan gyenge alakítás, amely ténylegesen kilógna, inkább a karakterek árnyaltságának mértéke változó.

"Elfáradtam. Elfáradtam az utazásban, örökké egyedül, mint az ujjam. Belefáradtam, hogy sose volt mellettem egy barát, aki megmondja, hova megyek, honnak jövök s miért. És főleg belefáradtam abba, ahogy az emberek bánnak egymással. Belefáradtam a kínba, amit érzek és hallok a világon minden nap. Túl sok van belőle."

Zene és hangulat

A filmzene érzékenyen vezeti a hangulatot: A dallamok támogatják a drámát, nem tolakodnak, de időnként túlságosan érzelmesek, ami egy olyan történet esetében, amely már önmagában is erős érzelmi terheléssel bír, határokat feszeget. A zenei motívumok és a csöndesebb hanghatások vegyítése jó, a hangkeverés segít abban, hogy a környezeti zajok, a cellák zaja, a belső küzdelmek hatása átjöjjön. A rendező és zeneszerző (és hangmérnökök) együttműködése lényeges ebben: a film gyakran szép és sötét pillanatok váltakozásából épül, és a zene nem ritkán ráerősít a film moralitására, drámai súlyára.

Összegzés

A The Green Mile legnagyobb erénye, hogy képes egyszerre szívbemarkoló, morális kérdéseket feszegető és emlékezetes karakterrajzokat felvonultató film lenni. Michael Clarke Duncan nagyszerűségét, Tom Hanks tekintélyét, a rendezés és a vizuális hangulat megalkotását mind-mind dicsérni kell. Ugyanakkor gyengébb pont, hogy a hossz, a túlzásba vitt érzelmesség és néhány klisés elem – különösen Percy figurájának karikaturisztikus gonoszsága – árnyalja az összképet. Rendkívül ajánlanám azoknak, akik szeretik a drámai filmeket, az etikai dilemmákat, a karakterközpontú, érzelmileg is megterhelő élményeket. Nem feltétlenül azoknak, akik csak könnyed szórakozást akarnak: ez a film sokáig velünk marad, de nem mindenki viseli el jól az ilyen súlyt.

Történet

"A szeretetüket használta fel ellenük, és ez így megy minden nap, szerte az egész világon."
Másik kép

A Halálsoron (1999) története az 1930-as években játszódik, a Cold Mountain börtön halálsorán, ahol Paul Edgecomb és társai felügyelik az elítélteket. A rabok között van Eduard Delacroix, William Wharton és John Coffey, egy óriási termetű, de gyermeki lelkű férfi, akit két kislány megerőszakolásával és meggyilkolásával vádolnak. A szadista Percy Wetmore, kormányzói kapcsolatai révén érinthetetlen börtönőr, folyamatos feszültséget és szenvedést okoz a részlegen.

"Éjszaka csak fekszek az ágyon és töprengek. És várok. Azokra gondolok, akiket szerettem és már régen elmentek. Az én gyönyörű Jan-emre gondolok, hogyan vesztettem el sok évvel ezelőtt. És eszembe jut, hogy mindannyian eljutunk a magunk halálsorára a magunk idején. De egy gondolat a többinél is jobban gyötör éjszakánként: ha ilyen hosszú életet adott egy egérnek, mennyi idő jutott nekem? Mindannyian meghalunk. Nincs kivétel. De Istenem, olykor a halálsor nagyon hosszúnak tűnik."

Paul hamarosan észreveszi, hogy John több mint különös: képes betegségeket magába szívni és életet adni ott, ahol már senki sem remélne csodát. Gyógyítja Paul súlyos fertőzését, feltámasztja Delacroix kis egérkáját, Mr. Jinglest, majd később még a börtönigazgató halálos beteg feleségét is megmenti. Miközben a felügyelők egyre inkább hisznek John ártatlanságában, a világ szemében ő továbbra is egy kegyetlen gyilkos marad.

A Spoilerért nyisd ki

A fordulatok itt teljesednek ki: Percy kegyetlenül tönkreteszi Delacroix kivégzését, majd John egy különös erőátvitellel összeomlásba taszítja. Ekkor derül ki, hogy valójában Wharton volt a kislányok gyilkosa, és John ártatlanul várja a halálát. Bár Paul felajánlja neki a szökést, John megfáradtan úgy dönt, inkább békére lel az elektromos székben. Az őszinte, szívszorító búcsú után Paul és társai végrehajtják az ítéletet, amit később Paul élete végéig bűntudattal hordoz – különösen, amikor rádöbben: John csodája miatt ő maga és Mr. Jingles is természetellenesen hosszú életet kaptak, ám ez inkább átok, mint áldás.

"Gondolj úgy erre a helyre, mint egy kórház intenzív osztályára."

Végső értékelés:

Cselekmény: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆☆ (8/10)

Erős morális maggal és emlékezetes fordulatokkal bír, de a túlzott érzelmesség és a lassú tempó néhol fárasztóvá teszi.

Karakterek: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆ (9/10)

Paul és John Coffey árnyalt és felejthetetlen alakok, de néhány mellékszereplő inkább egysíkú vagy karikatúraszerű.

Hangulat: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆ (9/10)

A komor börtönvilág és a csodás elemek kontrasztja erőteljesen működik, még ha néha túl szentimentális is a megvalósítás.

Összhatás: ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐☆ (9/10)

Egy maradandó és érzelmileg megterhelő filmklasszikus, amely kisebb hibái ellenére is kiemelkedő.

Felhasznált források: Wikipédia, Snitt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése